Subject: RE: Päring seoses teavitamiskohustusega
From: "rahapesu - RAB" <[email-masked]>
To: "'Margit Paddo'" <[email-masked]>
Date: Mon, 9 Feb 2026 14:56:50 +0200

Lugupeetud Margit Paddo

Esitasite Rahapesu Andmebüroole (edaspidi RAB) 23.01.2026 selgitustaotluse 
seoses audiitori teatamiskohustusega üle 32 000 euro suuruste 
sularahatehingute kohta.

Vastuseks Teie pöördumisele selgitame, et rahapesu ja terrorismi rahastamise 
tõkestamise seaduse (edaspidi RahaPTS) § 49 lg-s 31 sätestatud audiitori 
teavitamiskohustus RAB-ile ei tähenda, et audiitor peaks eraldi otsima kõiki 
32 000 eurot ületavaid sularahatehinguid. Olete oma pöördumises õigesti 
märkinud, et viidatud sätte mõtteks on eeskätt reguleerida teate esitamise 
erinevat tähtaega üle 32 000 euro suuruste sularahatehingute korral, kuivõrd 
audiitorite tööks on reeglina möödunud perioodide rahandusinformatsiooni 
kontrollimine. Audiitori teatamiskohustus tekib ulatuses, milles tehingud 
saavad talle tavapäraste auditi protseduuride käigus tegelikult teatavaks.

Küll aga juhime tähelepanu, et kuna vandeaudiitor ja audiitorettevõtja on 
RahaPTS § 2 lg 1 p 7 järgi kohustatud isikud, laienevad neile ka seadusest 
tulenevad hoolsusmeetmete kohaldamise ja teavitamise kohustused. Audiitor on 
kohustatud rakendama hoolsusmeetmeid (RahaPTS § 19 lg 1), mis hõlmavad muu 
hulgas ärisuhte seiret (RahaPTS § 20 lg 1 p 6) ning tähelepanu pööramist mh 
keerukatele, suure väärtusega ja ebatavalistele tehingutele (RahaPTS § 23 lg 
2 p 4). Audiitortegevuse seaduse (edaspidi AudS) § 40 lg 1–2 kohaselt peab 
audiitor täitma oma kohustusi nõutava hoolsusega, olema objektiivne ja 
järgima kutsetegevuse head tava ning hoidma oma teadmised ja oskused 
tasemel, mis ei ohusta kutsetegevuse kvaliteeti. Kliendil on kohustus anda 
audiitorile kogu kutsetegevuseks vajalik teave ja dokumentidele juurdepääs 
(AudS § 56 lg 1–2), mis võimaldab audiitoril oma hoolsusmeetmeid rakendada 
mõistlikus ja proportsionaalses ulatuses. Nende hoolsusmeetmete rakendamise 
käigus võib audiitorile teatavaks saada lisaks RahaPTS § 49 lg-s 3 nimetatud 
sularahatehingutele ka muud kahtlust tekitavad tehingud või asjaolud, mille 
osas on audiitoril kohustus esitada RAB-ile teade vastavalt RahaPTS § 49 
lg-le 1.

Käesolev vastus on koostatud konkreetselt Teie poolt selgitustaotluses 
esitatud andmete ning selgituste põhjal. RAB-i seisukoht võib muutuda 
vastavalt tegevuse praktikas avaldumise ja esitatud faktiliste asjaolude 
esinemise korral või muul põhjusel, mida RAB ei saanud selgitustaotlusele 
vastamisel arvesse võtta.

Lugupidamisega

Rahapesu Andmebüroo | Estonian Financial Intelligence Unit
Tel +372 696 0500 | Pronksi 12, Tallinn |  <https://www.fiu.ee/> www.fiu.ee

From: Margit Paddo <[email-masked]>
Sent: Friday, January 23, 2026 11:46 AM
To: rahapesu - RAB <[email-masked]>
Cc: Janno Greenbaum <[email-masked]>; Kristel Tiits 
<[email-masked]>
Subject: Päring seoses teavitamiskohustusega

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere,

Palume Rahapesu Andmebüroo (RAB) seisukohta seoses audiitori 
teatamiskohustuse ulatusega olukorras, kus kohustatud isikust klient on 
RahaPTS-ist tuleneva üle 32 000 euro suuruste sularahatehingute 
teatamiskohustusega.

Nimelt sätestab RahaPTS § 49 lg 3¹, et audiitor, kellele kutsetegevuse 
käigus saab teatavaks informatsioon tehingust, millest teine kohustatud isik 
oleks pidanud § 49 lg 3 kohaselt RABi teavitama, teatab sellest RABile 
hiljemalt kahe tööpäeva jooksul alates vastava informatsiooni saamisest. 
Seaduse seletuskirja kohaselt on nimetatud säte loodud eeskätt olukordadeks, 
kus audiitor saab tagantjärele teada tehingutest, millest klient oleks 
pidanud teavitama.

Kuivõrd audiitor oma kutsetegevuses ei kontrolli absoluutselt igat tehingut, 
siis saame aru, et audiitor peab teavitama RABi ainult nendest tehingutest, 
mis kontrolli käigus välja tulevad, mis tähendab, et audiitor ei pea 
spetsiaalselt üritama tuvastada kõiki 32 000 eurot ületavaid tehinguid. Kas 
selline seaduse kohaldmaine on korrektne?

Parimate soovidega,

Margit Paddo

 |

Õigusnõustaja

E margit.paddo <mailto:[email-masked]> @ee.gt.com

 |

M +372 5693 5658

Grant Thornton Baltic OÜ

Pärnu mnt 22 | Tallinn 10141

T +372 626 0500

 |

W  <https://www.grantthornton.ee/> www.grantthornton.ee